SMALL CORPORATION_CH_19, collaboration with Marianne Müller, Switzerland 2019

SMALL CORPORATION (Paintings # 73-83), Aldi Tägermoos 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 84-93), Gärtnerei Meier Kreuzlingen 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 94-105), Universität Konstanz 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 106-115), Agip Tankstelle Schwaderloh 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Painting # 109) 2019, 40 x 30 cm, acrylic box frame 42.5. x 32.5. 4.3 cm

SMALL CORPORATION (Painting # 112) 2019, 40 x 30 cm, acrylic box frame 42.5. x 32.5. 4.3 cm

SMALL CORPORATION (Painting # 116-124), Ermarine Bootswerft Ermatingen 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Painting # 125-135), Universität Konstanz 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 136-144), Tour de Suisse Kreuzlingen 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 145-156), Strellson Areal Kurzrickenbach 2019, photography 13 x 18 cm

MALL CORPORATION (Paintings # 157-170), Fischerclub Kurzrickenbach 2019, photography 13 x 18 cm

SMALL CORPORATION (Painting # 162) 2019, 40 x 30 cm, acrylic box frame 42.5. x 32.5. 4.3 cm

SMALL CORPORATION (Paintings # 171-181), Qualipet Center Kreuzlingen 2019, photography 13 x 18 cm

In ihren kollaborativen Farb-Aufnahmen in Email- und Acrylfarben auf veredelten Malkartons arbeiten sich Heidi Schöni (1953) und Marianne Mueller (*19XY) weniger am Malereidiskurs ab, als dass sie ihn spielerisch unterwandern. An unterschiedlichen Orten bauen sie eine ephemere Ateliersituation auf. Hier ist das gemeinsame Aufbringen von Farbe auf die dezidiert kleinformatigen, an der Rückseite mit kostbaren Papieren hinterlegten Träger immer auch ein performativer, bisweilen installativer Akt des Auslegens, Auswählens und Überarbeitens. Dabei werden Auf- und Abbau der vorläufig unbegrenzten Reihe zum Bestandteil dieser weniger Objekt- als vielmehr Prozessbasierten Arbeit. Räume, die Mueller und Schoeni zum Arrangieren und Weiterbearbeiten der Serie dienen, prägen sich ihr dabei ein. Gleichzeitig generieren die wechselnde Anordnung der Farbträger selbst situativ-ephemer assoziative Bild- und Farbräume.

                                                                                                                                     Gabrielle Schaad 2019  


In their collaborative color photographs in enamel and acrylic paints on refined painting cartons, Heidi Schöni (1953) and Marianne Mueller (*19XY) do not so much work off the discourse of painting as playfully subvert it. In different locations they set up an ephemeral studio situation. Here, the joint application of paint to the decidedly small-format supports, backed on the back with precious papers, is always also a performative, sometimes installative act of laying out, selecting, and reworking. In the process, the construction and dismantling of the provisionally unlimited series become an integral part of this work, which is less object-based than process-based. Spaces that serve Mueller and Schoeni to arrange and rework the series imprint themselves on her. At the same time, the changing arrangement of the color supports themselves generate situationally ephemeral associative pictorial and color spaces.

                                                                                                                                    Gabrielle Schaad 2019



using allyou.net